niedziela, 15 października 2017

#175 Lab Girl - Hope Jahren ~Drzewa skrywają wiele tajemnic...~ [Przedpremierowo]


Czy kiedykolwiek zastanawialiście się nad tym, czy rośliny czują? Czy przechodząc przez park, zatrzymaliście się na chwilę, aby spojrzeć na piękno drzew wyrastający z niesamowicie silnych korzeni i próbujących sięgnąć swoimi koronami chmur? Kiedy byłam dzieckiem, świat roślin mnie fascynował. Mogłam siedzieć godzinami i podziwiać te wątłe, a zarazem potężne istoty. Później się to zmieniło. Wraz z wiekiem przestałam zwracać uwagę na to, co mnie otacza. Początkowa fascynacja potężnymi, tajemniczymi drzewami zatarła się z moim sercu. Zapomniałam, jak intrygującą historię probują nam przekazać. Byłam ślepa na ich piękno, nie zwracałam uwagi na ich potrzeby i wolę przetrwania, która pomaga im przetrwać najgorsze burze. Jak mogłam przestać je zauważać? Przecież otaczają mnie z każdej strony. Idąc do szkoły, mijam wiele roślin, które pragną żyć i egzystują, spokojnie czekając aż ktoś się nad nimi pochyli i doceni ich starania. Odkąd zobaczyłam w zapowiedziach wydawnictwa Kobiecego książkę autorstwa Hope Jahren - kobiety, uzdolnionego naukowca, która poświęciła całe swoje życie badaniu drzew, przypomniałam sobie o tym, co tak trudno było mi ostatnio dostrzec. Przechadzając się po okolicznym lasku, będąc na spacerze z psami, patrzyłam na promienie słońca igrające na liściach powoli zmieniających kolor. Patrzyłam na potężne konary oraz giętkie gałęzie mogące przetrwać to, co najgorsze. Kiedy w moje ręce trafiła powieść pt. ,,Lab Girl" wiedziałam, że zmieni moje spojrzenie na świat. Piękna, intrygująca historia kobiety poświęcającej życie odkrywaniu sekretów drzew, na której drodze stanęły osoby pełne ikry i ducha, wspierające ją w jej działaniach. Miłość bucha gorącymi płomieniami - czujemy jej moc w opisywanych przez autorkę przeżyciach. Niosąca nadzieję, pełna magii prawdziwa historia, która skradła moje serce, już niedługo pojawi się w księgarniach. Czy jesteście gotowi odkryć sekrety drzew? Zapraszam do zapoznania się z całą recenzją!

,,Ludzie są jak rośliny: rosną w stronę światła. Wybrałam nauki przyrodnicze, ponieważ dawały mi to, czego potrzebowałam: dom w dosłownym tego słowa znaczeniu (...)"

Międzynarodowy bestseller

Najlepsza książka 2016 roku według „Time”

Najlepsza książka 2016 roku według „Entertainment Weekly”

Najlepsza biografia 2016 według „Washington post”

Zwycięzca National Book Critics Circle Award w kategorii „autobiografia”

Drugie miejsce w kategorii najlepsza książka non-fiction 2016 w konkursie Barnes & Noble

Fenomenalna autobiografia badaczki świata roślin, gleb i nasion. Hope Jahren od dziecka wolała spędzać czas w laboratorium ojca, niż bawić się z rówieśnikami. Już jako mała dziewczynka obudziła w sobie miłość do botaniki.
Dziś Hope prowadzi trzy laboratoria i zajmuje miejsce wśród najwybitniejszych naukowców. W swojej książce opowiada o pielęgnowaniu pasji, wzlotach i upadkach, ogromnej determinacji, a także ludzkiej przyjaźni i miłości. To również historia jej bratniej duszy – Billa, genialnego odkrywcy, z którym przebyła długą drogę od niebiańskiego Bieguna Północnego, przez Stany Zjednoczone aż do rajskich Hawajów.
Jej wnikliwe spostrzeżenia na temat świata roślin wprowadzają czytelnika w magiczny świat majestatycznej przyrody, jednocześnie odnosząc się do zachowań i relacji międzyludzkich.

,,Każdy początek to koniec czekania. Każdy z nas ma 1 (słownie: jedną) szansę na tym świecie. Każdy z nas jest jednocześnie czymś niemożliwym i nieuchronnym. Każde w pełni rozwinięte drzewo było najpierw nasionkiem, które czekało."

Hope Jahren od dziecka fascynowała się drzewami. Praktycznie całe dzieciństwo spędziła w laboratorium ojca, gdzie uczyła się, czym tak naprawdę jest nauka, a chwile spędzone z mamą polegające na czytaniu niekiedy sprawiających trudności książek, zaszczepiły w niej miłość do literatury. Hope nie interesowały zabawy z rówieśnikami ani tak upragnione przez dzieci przedmioty. Jedynym jej marzeniem było odkrywanie tego, co niewyjaśnione...
Hope Jahren przebyła długą drogę, aby znaleźć się w miejscu, w którym jest dziś. Musiała zmierzyć się z brakiem akceptacji ze strony kolegów po fachu, walczyć o dofinansowania, zmagać się z problemami zdrowotnymi. Nikt nie poddał jej na tacy tego, co osiągnęła. Sukces w swoich badaniach uzyskała tylko dzięki swojej determinacji w bliskich jej ludzi. Obecnie, Hope Jahren prowadzi trzy laboratoria zajmujące się badaniem drzew. Pokazując wszystkim, że nic jej nie powstrzyma, stała się jedną z najwybitniejszych naukowców naszych czasów...
Życie Hope nigdy nie było usłane różami. Zamiłowanie do drzew stało się jej olejem napędowym, a spotkanie najbliższego przyjaciela, który tak, jak ona, kocha odkrywanie sekretów tych potężnych roślin, pomogło jej przezwyciężyć wszelkie trudności. Jak na samym początku wyglądała jej podróż? Kto wspierał ją w tej krętej drodze, na której ścieżkę wkroczyła? Jakie tajemnice skrywają drzewa?

,,Praca w szpitalu uczy, że na świecie są tylko dwa rodzaje ludzi: chorzy i zdrowi. Jeśli nie jesteś chory, zamknij się i pomóż."

,,Lab Girl" to piękna, intrygująca, a przede wszystkim prawdziwa historia o kobiecie, która wyruszyła na bitwę z całym naukowym światem, aby pokazać, że kobiety również mogą być naukowcami, a drzewa mają wiele do powiedzenia. Hope Jahren to jedna z najwybitniejszych badaczy w naszych czasach. Kobieta przeszła długą drogę, aby wywalczyć należyte jej miejsce w świecie, gdzie to praktycznie mężczyźni grają główne skrzypce. Autobiografia autorki wraz z wieloma niesamowitymi faktami na temat drzew ujętymi w tak wspaniały sposób, że nie tylko ucząć, ale również intrygują. Misternie skonstruowana książka o prawdziwym życiu, pięknej przyjaźni, cudownej miłości zarówno do drugiego człowieka, jak i roślin. Próba zrozumienia drzew ukształtowała jej całe życie. Hope nie boi się wyzwań i w swojej autobiografii opowiada o najtrudniejszych chwilach w swoim życiu, problemach i wachaniach, poszukiwaniu akceptacji oraz pogodzeniu się z samym sobą. Miłość w tej historii przesiąka każdą stronę. Autorka pisze o swoich bliskich, którzy pomogli jej zwyciężyć bitwę z własnymi ograniczeniami oraz jednej ze swoich największych miłości - drzewach, które posiadają wiele tajemnic. ,,Lab Girl" to jedna z najlepszych powieści wydanych w tym roku - fascynuje swoją prawdziwością i intryguje sekretami, które skrywają te maleńkie nasionka, które z czasem przemieniają się w potężne, tajemnicze drzewa.

,,Nie boicie się życia i nie boicie się śmierci. Nie boicie się niczego. Nie ma smutku i nie ma żalu. Czujecie, jak w waszej podświadomości klarują się odpowiedzi na wszystkie pytania ludzkości. Jesteście w posiadaniu niezaprzeczalnego dowodu na istnienie Boga i stworzenie wszechświata. I podzielicie się ze światem tym wszystkim, przelejecie nań całą swoją wiedzę i będziecie brodzić po kolana w gęstej i lepkiej miłości, miłości, miłości."

,,Lab Girl" to opowieść o pięknej miłości jednej kobiety do drzew. Hope Jahren w swojej autobiografii opowiada o tym, co spowodowało, że została naukowcem, o ludziach, którzy odmienili jej życie oraz sekretach, które poznała, badając przez tak wiele lat proces dojrzewania tych pięknych, potężnych roślin. Intrygująca, magiczna, prawdziwa historia o sile człowieka, który mimo wszelkich przeciwności robi to, co kocha. Hope Jahren miała szczęście, gdy trafiła na Billa - swojego najlepszego przyjaciela, a zarazem zawodowego partnera - pełnego niezachwianego spokoju, który od wielu lat koi jej nerwy oraz swojego męża, który pokazał jej, że rodzina jest równie ważna i satysfakcjonująca, co nauka. ,,Lab Gril" na długo pozostanie w mojej pamięci - dzięki niej wiele się nauczyłam i zaczęłam rozglądać się dokładniej dookoła siebie, aby odkryć piękno, które mnie otacza. Jeśli pragniecie znaleźć książkę, która was pochłonie bez reszty, a także otworzy oczy, to zapoznajcie się z autobiografią Hope Jahren. Polecam!

Za możliwość przeczytania dziękuję wydawnictwu Kobiece <3




Tytuł: Lab Girl
Autor: Hope Jahren
Tłumaczenie: Edyta Świerczyńska
Wydawnictwo: Kobiece
Data wydania: 20. 10. 2017
ISBN: 9788365740212
Liczba stron: 432
Ocena: 6/6

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.