poniedziałek, 2 maja 2016

#27 Czerwona piramida - Rick Riordan

Mało osób zna mitologię egipską. Większość z nas w swoim życiu słyszała o greckich lub rzymskich bogach. O religii Nilu wiemy naprawdę mało. A szkoda. To bardzo interesujący temat. Spotkałam mało książek o tej tematyce. Jedną z nich jest ,,Czerwona piramida" Rick'a Riordana'a. Zanim zacznę o niej opowiadać, spróbuję wam streścić najważniejsze informacje o mitologii egipskiej. Na początek należy wspomnieć, że miasto pustyni miało wielu bogów. Najważniejszym z nich jest Ra — bóg słońca, który sam stworzył się z otchłani chaosu. Ra dał życie bogini wody - Tefnut oraz bogu powietrza — Szu. Później powstały dwa bóstwa, które odgrywają ważną rolę w mitologii. Mianowicie: boginię nieba — Nut oraz bóg ziemi - Gabe. Ze związku dwójki bogów narodziły się potężne bóstwa: Ozyrys — władca Świata Zmarłych, którego żoną została jego siostra Izyda - bogini płodności; najgroźniejszy z dzieci Nut Set — bóg pustyni oraz Neftyda, która została jego żoną. Warto wspomnieć również o Horusie — był protektorem panujących władców i przyjmował postać sokoła. Każdy z tych bogów ma znaczenie dla opowieści rodziny Kane. Mam nadzieję, że w niewielki sposób zapoznałam was z mitologią egipską. Zapraszam do zapoznania się recenzją niesamowitej książki Riordana pt. ,,Czerwona piramida".



,,Bałem się spróbować, ale pomyślałem: Horusie?- No wreszcie ~ odezwał się ten głos. ~ Witaj.- O nie — powiedziałem, czując narastającą panikę. - O nie, nie, nie. Niech mi ktoś da otwieracz do konserw, mam w głowie bóstwo!Oczy Bastet błysnęły.- Porozumiałeś się z Horusem bezpośrednio? Robisz postępy.- Postępy?! - Złapałem się za głowę. - Wyrzućcie go stamtąd!"

Od śmierci matki Carter i Sadie są sobie niemal obcy. Dziewczyna mieszka z dziadkami w Londynie, jej brat natomiast podróżuje po świecie z ojcem, wybitnym egiptologiem doktorem Juliusem Kane. Pewnej nocy doktor Kane zabiera Cartera i Sadie na „eksperyment naukowy” do British Museum, w nadziei, że uda mu się z powrotem połączyć rodzinę. Zamiast tego jednak uwalnia egipskiego boga Seta, który skazuje doktora na wygnanie, a jego dzieci zmusza do ucieczki. Wkrótce Sadie i Carter odkrywają, że budzą się wszyscy bogowie Egiptu, a najgorszy z nich – Set – chce zniszczyć rodzinę Kane. Aby go powstrzymać, dzieci muszą podjąć niebezpieczną podróż po całym świecie. Będzie to zadanie, które przybliży je do prawdy o rodzinie i ujawni jej powiązania z tajnym stowarzyszeniem istniejącym od czasów faraonów.


,,Byłem szlachetnym sokołem, panem nieba! Zerwałem się z chodnika i wleciałem prosto w płot."
,,Czerwona piramida" opowiada o dwójce oddalonego od siebie rodzeństwa, które zmuszone jest połączyć siły, by uratować własną rodzinę. Książka zawiera w sobie motyw mitologii egipskiej. Autor stworzył powieść, która intryguje i zachwyca. Przeczytałam ją w ciągu dwóch dni i już nie mogę doczekać się kolejnej części. Moja przygoda z twórczością pana Riordana zaczęła się od przygód Percy'ego Jacksona. Od pierwszej książki wiedziałam, że to autor idealny dla mnie. Uwielbiam wszelkie motywy religii starożytnej. Szkoda, że jest tak mało powieści z tą tematyką. Rick zrobił kawał dobrej roboty, pracując nad historią Cartera i Sadie. Każdy z bohaterów jest inny, ale w cudowny sposób się uzupełniają. ,,Czerwona piramida" to wspaniała, fantastyczna opowieść, która na długo pozostanie w moim sercu. Styl autora jak zawsze jest przejrzysty. Dialogi między bohaterami ociekają humorem oraz są w swojej magicznej formie bardzo realistyczne. O postaciach opowiem w dalszej części recenzji. Bardzo spodobała mi się fabuła, akcja w książce jest dynamiczna i pozwala złapać oddechu. Co mogę jeszcze powiedzieć? Pewnie to, że przeżyłam z nią niesamowitą przygodę i mam nadzieję, że wy również dacie szansę twórczości tego pana. Nie pożałujecie!

,,-Gińcie, wrogowie Ra!-ryknęła Sachmet-Umierajcie w boleściach!-Ona jest niemal równie irytująca, jak ty — powiedziałem Horusowi.-Niemożliwe-odparł-Z Horusem nikt nie może się równać."


Carter to czarnoskóry chłopiec, który ma czasami dość życia z ojcem, który jest archeologiem. Chłopak pragnie stałego miejsca i chciałby, żeby jego życie stało się normalne. Niestety praca ojca na to nie pozwala. W Londynie ma młodszą siostrę, z którą relacje nie układają się dobrze. Rodzeństwo widzi się tylko dwa razy w roku. Kiedy jego ojciec zostaje porwany przez Seta, Carter odkrywa w sobie niesamowitą siłę. Przez całą książkę walczy o kontrolę z Horusem, który zamieszkał jego ciało. Chłopak jest odważny i stara się utrzymać rodzinę razem. Nie można go nie polubić. Sadie to jasnoskóra dziewczyna, która od śmierci matki mieszka z dziadkami. Chciałaby spędzać więcej czasu z ojcem. Zazdrości Carterowi relacji z tatą. Sadie nie przestrzega zasad i żyje pełną piersią. Jest nosicielką Izydy, ale to ona w ich związku odgrywa pierwsze skrzypce. Jest nieustraszona i waleczna. Z czasem jej relacje z bratem się poprawiają. Rodzeństwo niesamowicie się różni, ale walczą o wspólną sprawę i odbudowują zniszczoną relację pomiędzy sobą. Kolejnym bohaterem, na którego warto zwrócić uwagę jest Set — bóg pustyni, który porwał ojca dzieci. Wydaje się okrutny oraz bezwzględny, ale to właśnie on kiedyś bronił Ra przed złem. Był najgroźniejszym z jego generałów i mimo swojej groźnej postaci nie jest do końca zły. Również on ma w sobie dobro. W książce pojawia się również bogini kotów — Bastet. Chroni dzieci od śmierci matki pod postacią kota. Stają się dla niej ważni i nie zawaha się poświęcić dla nich życia. Smutna historia związana jest z Nut oraz Gabem. Poświecili swoja miłość, by ich dzieci mogły przeżyć. Sprzeciwili się wszystkiemu i zostali rozdzieleni. Ziya staje się przyjaciółką rodzeństwa oraz zauroczeniem Cartera. Dziewczyna skrywa pewną tajemnicę, która może pokonać Seta. Przez książkę przeplata się wiele innych postaci. Może czas je odkryć?

,,Przypomnijcie mojemu bratu, że Egipcjanie wierzą w potęgę wschodu słońca. Wierzą, że każdy ranek zaczyna nie tylko nowy dzień, ale też nowy świat."

Podsumowując: ,,Czerwona piramida" gwarantuje wam przeżycie niesamowitej przygody, gdzie starożytni bogowie powracają, a świat jest w niebezpieczeństwie. Ta książka zawróci wam w głowach. Każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Nie żałuję, że dałam jej szanse. Oderwie was od rzeczywistości i zabierze w świat pełen magii. Wiem, że nie mogę doczekać się, kiedy w moje ręce wpadnie kontynuacja przygód Cartera i Sadie. Przeżyłam z nimi fantastyczne chwile i mam nadzieję, że wy również będziecie mieli tę szansę. Polecam!


Tytuł: Czerwona piramida
Autor: Rick Riordan
Wydawnictwo: Galeria Książki
Data wydania: 16 lutego 2011
ISBN: 9788362170135
Liczba stron: 544
Ocena: 6/6

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.